¿De qué hablan las empresas en sus memorias de responsabilidad social y sostenibilidad? Un estudio exploratorio a través del análisis cualitativo de su contenido
Categories
Paraules clau: empresa, economia, memòries, informes, sostenibilitat
Publicat d’octubre 24, 2022
- Resum
- Cómo citar
El report de l'impacte social i mediambiental de les empreses ha pres carta de natura com una nova obligació bàsica. A conseqüència de pressions institucionals de caràcter normatiu i de les pressions socials –especialment des de l'àmbit de sistema financer i del mercat del talent–, les empreses es veuen impel·lides a identificar, avaluar, gestionar i quantificar tant l'impacte de l'entorn sobre el seu model de negoci, com les conseqüències de la seua activitat sobre la societat i el medi ambient. Així, bé per convenciment dels seus equips directius, bé per obligació legal, les empreses han començat a publicar de manera periòdica les seues memòries de sostenibilitat. En aquest moment, cada organització té marge de discrecionalitat per a decidir, tant la metodologia d'elaboració, com el contingut substantiu de aquests reports. El resultat són documents heterogenis que reflecteixen l'enfocament i sensibilitat de cada entitat. En aquest marc resulta pertinent analitzar de què parlen les empreses en les seues memòries de sostenibilitat, quins enfocaments i tendències predominen i quin missatge tracten de llançar a la resta de grups d’interès. En aquest treball s’escodrinya el contingut de 50 memòries de responsabilitat social publicades en l'exercici 2020 i s'analitzen els temes més repetits. Això es fa des d'un doble enfocament: d'una banda, des de les dimensions de la responsabilitat social i la sostenibilitat, i per un altre, des dels àmbits que permeten comprendre l'acció d'una empresa. Així mateix s'analitza l'estat d'emocional que tracta de comunicar dits documents.