La reproducción de las desigualdades sociales en el sistema educativo. El mapa escolar de València : Políticas de zonificación, libertad de elección y segregación escolar

José Manuel Rodríguez Victoriano

Universitat de València

Laura Martínez Junquero

Universitat de València

Borja de Madaría Escudero

Universitat de València

Categories

Paraules clau: Segregación escolar, Desigualdad educativa, Mapa escolar, Políticas de Zonificación, Consejos escolares Municipales

Publicat de juliol 7, 2023

  • Resum
  • Cómo citar
L’educació és un “fenomen social total” i el seu coneixement requereix l’anàlisi concreta de les seues dimensions històriques, legislatives, econòmiques, socials, pedagògiques i polítiques. En aquesta direcció, es mostra, des de l’anàlisi jurídica-constitucional, l’estreta relació entre el dret de les famílies a la lliure elecció de centre educatiu i la segregació escolar en la societat espanyola. Des de les altres dimensions històriques, socials i pedagògiques, l’estudi constata que l’element que més contribueix a l’alta segregació és l’existència de la doble xarxa escolar finançada amb diners públics, ja que les escoles concertades afavoreixen d’una forma determinant la segregació dels estudiants tant per nivell socioeconòmic com per origen nacional o gènere. Amb l’estudi de cas del mapa escolar de la ciutat de València s’estudien la distribució desigual de la despesa pública en educació, les polítiques de zonificació, els criteris de baremació, el procés d’admissió de l’alumnat, la desigualtat d’oportunitats educatives i els processos de segregació escolar. La proposta inclou un pla d’acció contra aquesta última que concreta mesures i actuacions en àmbits fonamentals del procés escolar. La investigació naix d’un conveni entre l’Ajuntament de València i la Universitat de València que respon a un model de col·laboració no mercantil entre les universitats i l’Administració pública que assumeix la investigació en les universitats públiques com un “bé comú” i implica una aposta explícita per la seua democratització mitjançant la seua transferència als diferents agents socials implicats. El llibre finalitza amb l’anàlisi sociològica del procés de persecució política i jurídica i criminalització mediàtica que va patir la pròpia investigació. Un procés inèdit en la investigació sociològica espanyola des de la finalització de la dictadura del general Franco.
Rodríguez Victoriano, J. M., Martínez Junquero, L., & de Madaría Escudero, B. (2023). La reproducción de las desigualdades sociales en el sistema educativo. El mapa escolar de València : Políticas de zonificación, libertad de elección y segregación escolar. Publicacions De La Universitat De Valencia. Retrieved from https://omp.uv.es/index.php/PUV/article/view/328
45 Views
0 Downloads