Las empresas de la eternidad: Juan de Santiago y la retórica verbo-visual jesuítica

Maria José Cuesta García de Leonardo

Universidad de Castilla la Mancha

Paraules clau: emblemática, jesuítas, cultura simbólica, iconografía, retórica

Publicat de setembre 19, 2022

  • Resum
  • Cómo citar
En un moment crític, previ a la seua expulsió d’Espanya, la Companyia de Jesús va desplegar un ús de la imatge, conscient i meditat, amb fins adoctrinants i mnemotècnics. D’acord amb aquesta estratègia, es va construir la personalitat del pare Santiago amb l’objectiu d’obtindre’n la beatificació mitjançant paraules i imatges –retrats o, en les honres fúnebres, jeroglífics que parlen del clergue i l’equiparen amb sants jesuïtes– que es van multiplicar a la seua mort juntament amb episodis miraculosos narrats en la seua biografia. Llavors es va publicar el que probablement fou la seua obra pòstuma, ‘Las empresas de la eternidad’, que Santiago degué utilitzar en les prèdiques dels exercicis espirituals que va dirigir per a tractar del concepte d’eternitat i del perill d’afrontar-la si es mor en pecat. Així mateix, s’estudien els gravadors protagonistes d’aquest desplegament icònic a la Còrdova del set-cents.
Cuesta García de Leonardo, M. J. “Las Empresas De La Eternidad: Juan De Santiago Y La retórica Verbo-Visual jesuítica”. Publicacions De La Universitat De Valencia, Sept. 2022, https://omp.uv.es/index.php/PUV/article/view/275.
99 Views
0 Downloads